Bantuan Awal Persekolahan RM150 Seorang Untuk Semua Pelajar Di Malaysia

Awal Oktober, telah berlangsungnya pembentangan Bajet 2023. Dengan bertemakan Keluarga Malaysia, Makmur Sejahtera Bajet 2023 kali ini telah memperuntukkan sebanyak RM372.3 bilion.

Dalam pembentangan tersebut, pelbagai inisiatif akan ditambah baik dan akan dilaksanakan pada tahun 2023 nanti. Antaranya adalah Bantuan Awal Persekolahan di mana, bantuan ini akan memanfaatkan kepada seluruh murid tanpa mengira had pendapatan.

Ikuti perkongsian dibawah untuk info lebih lanjut.

BANTUAN AWAL PERSEKOLAHAN (BAP)

Bantuan Awal Persekolahan adalah salah satu bantuan yang akan diberikan kepada pelajar yang layak setiap tahun. Ianya bertujuan untuk meringankan beban kewangan ibubapa / penjaga dalam persediaan awal persekolahan.

Sebelum ini, bantuan ini diberikan kepada murid-murid Tahun 1 hingga Tingkatan 5 atau yang setaraf dengannya dari kalangan keluarga yang berpendapatan Isi Rumah Kasar RM3,000.00 dan ke bawah.

Namun, pelaksanaan BAP 2023 kali ini berbeza, bantuan RM150 akan diberikan kepada semua murid tahun 1 hingga tingkatan 5 tanpa mengira had pendapatan.

KADAR BANTUAN

Bermula tahun 2023 nanti, setiap murid akan menerima Bantuan Awal Persekolahan (BAP) tanpa mengira had pendapatan sebanyak :

  • RM150 setiap pelajar

SYARAT KELAYAKAN

Berikut adalah syarat kelayakan yang ditetapkan bagi menerima Bantuan Awal Persekolahan (BAP) ini :

  • Murid warganegara Malaysia (perlu dibuktikan dengan sijil lahir/mykid/mykad yang disahkan atau apa-apa dokumen yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia)
  • Murid Tahun 1 hingga Tingkatan 5 atau yang setaraf dengannya yang berasal tanpa mengira had pendapatan.
  • Bantuan ini diberikan kepada murid-murid yang bersekolah di Sekolah Kerajaan (SK), Sekolah Bantuan Kerajaan (SBK), Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Agama Negeri dan Sekolah Swasta (selain sekolah antarabangsa).

TARIKH BAYARAN

Tarikh rasmi bagi bayaran Bantuan Awal Persekolahan (BAP) ini belum diumumkan lagi. 

Apa yang pasti, bayaran ini akan dilaksanakan pada bulan Januari 2023 nanti sama seperti BAP 2022 yang dibayar pada 17 Januari 2022.

KAEDAH BAYARAN BAP 2023

  • Bantuan akan disalurkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) secara berperingkat terus ke ;
    • Akaun Kumpulan Wang Kerajaan (KWK) sekolah; ATAU
    • Akaun Khas Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) bagi sekolah yang tidak mempunyai Akaun KWK

MAKLUMAT LANJUT

Untuk maklumat lanjut, sila layari https://www.moe.gov.my/

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari infomarsi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.

2 thoughts on “Bantuan Awal Persekolahan RM150 Seorang Untuk Semua Pelajar Di Malaysia”

  1. Interesting blog post. The things i would like to make contributions about is that laptop or computer memory has to be purchased if your computer can no longer cope with anything you do by using it. One can deploy two RAM memory boards having 1GB each, for example, but not one of 1GB and one with 2GB. One should check the company’s documentation for own PC to be sure what type of memory is needed.

Comments are closed.

Scroll to Top