Top 8 Senarai Cara Kuatkan Signal Wifi

Bagi pengguna internet di rumah yang sering mengalami jaringan wifi putus atau internet lembab. Beberapa tips yang dikongsikan di bawah mungkin berguna bagi anda.

Senarai dan tips yang dikongsikan ini adalah dari pelbagai sumber dan digabung bersama. Semoga perkongsian ini bermanfaat bagi kita semua.

1. Gunakan jalur 5Ghz

Jika anda mempunyai router Wi-Fi dwi-jalur atau tri-jalur, anda sepatutnya menggunakan jalur 5GHz dan bukannya jalur 2.4GHz kerana teknologi lebih moden.

Banyak peranti rumah pintar (seperti loceng pintu video dan pembesar suara pintar) hanya boleh menggunakan jalur 2.4GHz yang lebih perlahan, tetapi telefon, komputer riba, tablet dan TV anda semuanya harus disambungkan melalui 5GHz untuk memanfaatkan kelajuan yang jauh lebih tinggi yang ditawarkannya.

2. Pastikan posisi router di kedudukan yang lebih baik

Jika router anda lulus ujian kelajuan tetapi WiFi anda lembab atau banyak kali terputus hubungan internet, ia mungkin diletakkan di lokasi yang tidak cukup bagus dan sesuai.

Isyarat WiFi menghadapi masalah untuk menembusi bahan pepejal seperti dinding bata, peralatan logam (seperti peti sejuk) dan jumlah air yang besar, seperti tangki ikan.

Secara umum, tempat terbaik untuk meletakkan router WiFi anda adalah di lokasi pusat dengan banyak ruang terbuka, jadi ia mempunyai peluang terbaik untuk sampai ke setiap penjuru rumah anda tanpa sebarang halangan.

Oleh itu, mengubah kedudukan posisi router anda juga sedikit sebanyak memmbantu anda kuatkan signal WiFi rumah atau pejabat anda.

3. Kemaskini perisian router WiFi anda

Jika perisian router tidak dikemas kini dalam masa yang lama atau tidak pernah dikemaskini langsung – prestasinya mungkin terjejas dengan keadaan teknologi semasa.

Beberapa router boleh mengemas kini perisian mereka secara automatik, jadi gunakan aplikasi mudah alih penghala (jika ada) atau log masuk ke panel kawalannya dan lihat sama ada perisian router boleh dikemas kini.

Proses ini mungkin sangat sukar jika anda mempunyai router yang lebih lama, jadi semak panduan pengguna anda untuk mendapatkan butiran lanjut mengenainya.

Walau bagaimanapun, jika router anda terlalu lama, kemungkinan pengilang akan berhenti menyediakan kemas kini untuknya dan anda perlu menaik taraf router anda ke model lebih baru.

4. Tukar kata laluan router anda

WiFi anda mungkin menjadi lembab akibat beban banyak pengguna atau peranti yang semuanya menggunakan internet anda pada masa yang sama.

Jika anda tidak melindungi rangkaian WiFi anda dengan kata laluan yang kukuh, kemungkinan besar ada orang sedang menyambung ke rangkaian anda dan menyedut lebar jalur anda.

Jika itu yang berlaku, anda disarankan untuk mengubah kata laluan router wifi anda dengan dengan segera dan pastikan kata laluan itu juga kuat.

5. Beli router baru atau tambahkan “pemanjang”extender”

Menggantikan router anda sentiasa merupakan pilihan terakhir. Bukan sahaja router baharu boleh menjadi mahal, malah memerlukan banyak kerja untuk setup dan meminta pelbagai peranti anda menyertai rangkaian baru.

Tetapi jika router anda terhad kepada piawaian 802.11n atau 802.11g yang sudah lama, contohnya, anda mungkin ingin mencari router 802.11ac atau Wi-Fi 6.

Jika anda mempunyai rumah yang sangat besar dan router anda masih belum usang, anda mungkin mahu menambah satu atau lebih “extender” WiFi untuk kuatkan signal WiFi anda.

Ini adalah peranti kecil dan mampu milik yang menguatkan isyarat WiFi dan oleh itu meluaskan kawasan liputan di rumah anda.

6. Dapatkan antena luaran

Percaya atau tidak, router anda mempunyai antena, tetapi ia berada di dalam peranti yang anda tidak dapat melihatnya.

Masalah dengan antena terbina dalam ini ialah ia cenderung lebih lemah daripada antena luaran, dan anda juga tidak boleh menggantikannya.

Nasib baik, kebanyakan pengeluar penghala akan membenarkan anda memasang antena luaran padanya, seterusnya dapat kuatkan signal Wifi anda.

Antena tambahan itu mungkin disertakan dengan pembelian anda, tetapi jika tidak anda boleh membelinya di kedai komputer atau secara dalam talian.

7. Guna WiFi Mesh

Siapa yang dalam rumah dia ada kawasan yang memang tak dapat capaian WiFi? Mesti ramai kan

Kawasan ni dikenali sebagai “dead wifi zone” yang buatlah apa pun memang tak dapat internet. Kalau signal WiFi rumah anda macam ni, anda sebenarnya boleh guna WiFi Mesh ni.

WiFi Mesh ni adalah sistem jaringan WiFi khas untuk rumah terlalu besar atau sederhana yang berdepan masalah signal WiFi tak stabil.

Ia luaskan lagi signal WiFi rumah anda, dalam tandas pun boleh dapat signal la. Banyak WiFi Mesh ni yang dijual misalnya Deco X6, TP Link AC 1200 dan Netgear Orbi Pro WiFi 6. Pilih je ikut bajet!

Semoga panduan ni dapat membantu mereka di luar sana yang mempunyai masalah talian internet

8. Gunakan WiFi booster / repeater / extender

Gajet ni anda boleh dapatkan pada harga yang berpatutan samada di Lazada atau Shopee.

Walaupun namanya lain-lain tapi booster, repeater dan extender semuanya mempunyai fungsi yang sama. Ia meluaskan liputan signal WiFi utama yang ada di dalam rumah.

Pastikan anda rujuk dulu manual yang disediakan untuk cara pemasangan dan parameter yang bersesuaian.

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.

Scroll to Top