Bantuan Kewangan Asasi dengan Elaun Wang Saku RM2,500 setahun

Bantuan Kewangan Asasi dengan Elaun Wang Saku RM2,500 setahun. Bantuan ini pada asasnya merupakan sebuah insiatif Kerajaan bagi membantu para pelajar yang melanjutkan pendidikan di peringkat Asasi di Universiti Awam.

bantuan ini bertujuan pendidikan seperti Bantuan Kewangan Asasi di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ini. Berikut adalah penjelasan lanjut mengenainya: –

Bantuan Kewangan Asasi

Bantuan Kewangan Asasi pada asasnya merupakan sebuah insiatif Kerajaan bagi membantu para pelajar yang melanjutkan pendidikan di peringkat Asasi di Universiti Awam.

Kadar bantuan ini ditetapkan sebanyak RM3,920 setahun/sepanjang tempoh pengajian dengan pecahan berikut:

  • Elaun Wang Saku: RM2,500 setahun;
  • Yuran Pengajian dan Yuran Penginapan: RM1,420 setahun;
  • Tambang penerbangan sekali (pergi dan balik untuk pelajar Sabah, Sarawak dan Labuan atau sebaliknya).

Syarat-syarat Kelayakan

  • Pemohon adalah warganegara Malaysia;
  • Pembiayaan bantuan kewangan ini adalah untuk pelajar yang mengikuti program bertaraf asasi di Universiti Awam dengan pendapatan keluarga dari kelompok B40 dan M40;
  • Pelajar yang telah mendaftar mengikuti kursus dengan menggunakan syarat kelayakan masuk lulus SPM atau yang setaraf dengannya;
  • Kursus pengajian telah diperakui dan diluluskan oleh Jabatan Pendidikan Tinggi, Kementerian Pendidikan Malaysia.

Cara Memohon

Bagi urusan permohonan untuk mereka yang menepati syarat-syarat kelayakan, ia boleh dibuat secara atas talian (online) melalui Portal Rasmi Bahagian Biasiswa dan Pembiayaan, KPM.

Pemohon juga hendaklah menyemak dan mencetak sendiri dokumen tawaran seperti berikut:

  • Surat Tawaran;
  • Surat Setuju Terima Tawaran;
  • Borang perjanjian (3 salinan, borang kosong boleh difotokopi);
  • Borang penyata kewangan penjamin;
  • Panduan mengisi borang perjanjian.

Dokumen perjanjian yang telah lengkap hendaklah diserahkan kepada universiti masing-masing. Manakala, tuntutan bayaran pelajar asasi sedia ada akan dibuat melalui pentadbir universiti masing-masing pada setiap semester.

Pelajar turut dikehendaki menandatangi perjanjian dengan seorang penjamin dan penjamin itu mestilah Warganegara Malaysia serta tidak berstatus muflis. Tiada bayaran balik dikenakan, akan tetapi pelajar perlu membayar balik jumlah bantuan kewangan yang telah diterima sekiranya gagal mengikuti program pengajian dengan jayanya.

Dimaklumkan bahawa pelajar tidak boleh menerima tajaan/biasiswa lain sekiranya telah menerima Bantuan Kewangan Asasi di bawah KPM ini. Sekiranya berlaku, pelajar perlu membayar balik kepada KPM sejumlah wang yang telah diberikan kepada pelajar ataupun pelajar perlu menolak tajaan/biasiswa lain sekiranya pelajar menerima Bantuan Kewangan Asasi di bawah KPM.

Dalam masa sama, terdapat juga Bantuan Kewangan Pelajar Kolej Komuniti (BKPKK) yang diberikan kepada pelajar Kolej Komuniti peringkat sijil jangka panjang iaitu yang melibatkan pengajian sekurang-kurangnya 4 semester (peringkat sijil).

Tempoh satu semester bagi Kolej Komuniti ialah selama 6 bulan dan pelajar layak menerima RM300/sebulan atau RM1, 800.00 sepanjang satu semester di bawah bantuan ini.

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.

Scroll to Top