Bantuan Khas Kewangan RM700 Telah Mula Dikreditkan

Bantuan khas kewangan sebanyak RM350 dan RM700 adalah merupakan pemberian pihak kerajaan kepada seluruh penjawat awam dan pesara kerajaan pada tahun 2023. 

Pihak kerajaan telah menetapkan tarikh bayaran bagi Bantuan Kewangan Khas kepada setiap penjawat awam dan pesara kerajaan.

BANTUAN KHAS KEWANGAN 2023

Ketika ucapan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau memaklumkan bawah Bantuan Khas Kewangan (BKK) bagi tahun 2023 akan diberikan kepada anggota perkhidmatan awam Gred 56 kebawah dan seluruh pesara kerajaan.Menurut Datuk Seri Anwar, kerajaan perpaduan yang kini menerajui kerajaan telah bersetuju untuk memberikan bantuan ini sebagai penghargaan dan berterima kasih atas kesungguhan yang tidak berbelah bagi anggota awam dalam menjalankan tugas perkhidmatan kepada rakyat.

KADAR BAYARAN

Berikut adalah jumlah bayaran yang akan diterima oleh penjawat awam dan pesara kerajaan :

  • Penjawat Awam Gred 56 ke bawah : RM700
  • Pesara Kerajaan dan Vateran : RM350

Bantuan ini akan disalurkan secara one-off kepada kakitangan awam dan pesara kerajaan yang berkelayakan.

TARIKH BANTUAN DISALURKAN

Untuk makluman, kerajaan telah bersetuju akan mula menyalurkan Bantuan Kewangan Khas (BKK) ini berrmula :

  • 17 JANUARI 2023

Maklumat lain

Menurut surat pekeliling tersebut, BKK tersebut layak diberikan kepada pegawai Perkhidmatan Awam Kumpulan Pengurusan dan Profesional serta Kumpulan Pelaksana yang masih berkhidmat pada 17 Januari 2023 meliputi pegawai lantikan tetap, sementara dan Kontrak Perkhidmatan (COS); pegawai yang bercuti bergaji penuh; pegawai yang bercuti separuh gaji dan pegawai yang bercuti tanpa gaji.

Ia juga layak dibayar kepada pegawai lantikan Malaysia Short-Term Employmen Programme (MySTEP) yang berkhidmat sekurang-kurangnya enam bulan pada 2022 dan masih berkhidmat sebagai MySTEP pada 17 Januari 2023.

Rujukan:

Surat Edaran JPA.800-3/2/4 (17) bertarikh 27 Disember 2022 di pautan disini.

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari infomarsi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.

Scroll to Top