Bantuan RM100 Dikreditkan Setiap Bulan

Bantuan RM100 Dikreditkan Setiap Bulan – Mulai tahun 2024, Kementerian Kewangan mengumumkan bahawa sebahagian dari penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) akan menerima Sumbangan Asas Rahmah (SARA).

Ini merupakan perluasan dari kebijakan sebelumnya yang hanya menyediakan bantuan untuk kategori miskin tegar.

Bantuan Tambahan STR Fasa 2 diharapkan dapat memberikan manfaat kepada lebih dari 700,000 penerima sedia ada dengan sumbangan maksimum sebanyak RM1200 selama setahun.

Penerima SARA akan mendapat manfaat ini melalui kad pengenalan (IC) mereka, yang menandakan peningkatan dalam distribusi bantuan kewangan oleh pemerintah.

Bantuan RM100 (SARA)

Pada tahun 2024, Kerajaan mengumumkan penerusan Sumbangan Tunai Rahmah (STR) dengan peningkatan kadar bantuan melalui inisiatif SARA.

Penerima STR yang memenuhi syarat akan mendapat manfaat daripada bantuan tanpa tunai yang ditingkatkan, dari RM600 pada tahun ini kepada RM1200.

Bantuan ini akan dikreditkan secara automatik sebanyak RM100 setiap bulan selama 12 bulan ke dalam MyKad penerima yang layak.

Inisiatif SARA ini merupakan langkah positif yang menunjukkan komitmen Kerajaan dalam menyokong kesejahteraan rakyatnya.

Bantuan rm100

Syarat Kelayakan Bantuan RM100

  • Penerima mestilah warganegara Malaysia
  • Termasuk dalam senarai isi rumah miskin dan miskin tergar dalam data e-Kasih dan Jabatan Kebajikan Rakyat
  • Penerima yang lulus Sumbangan Tunai Rahmah (STR) bagi tahun 2024 sebagai isi rumah, bujang atau warga emas tiada pasangan.

Tarikh Bayaran & Penebusan Bantuan RM100

Pada 22 Januari 2024, individu yang memenuhi syarat kelayakan SARA dan permohonan mereka telah diluluskan akan menerima bantuan ini.

Mereka yang layak akan diberikan penjelasan mengenai kedai runcit yang boleh dikunjungi untuk membeli barangan keperluan asas.

Lebih dari 600 kedai runcit di seluruh negara telah berkolaborasi termasuk jenama terkenal seperti Mydin, Giant, Econsave, The Store, Pacific, Milimewa, 99 Speedmart, Lotus Stores (Tesco), dan pelbagai pasar mini bebas.

Bantuan rm100

Semakan Status Bantuan RM100

Semakan Status Bantuan Tambahan MySTR Fasa 2

Maklumat Lanjut

Sebarang persoalan mengenai Sumbangan Tunai Rahmah 2024 sila layari laman web rasmi  https://bantuantunai.hasil.gov.my/ atau hubungi Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN) Hotline STR melalui talian 1800-88-2747.

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top