Pengeluaran KWSP RM10,000 – RM50,000 Dibenarkan

Pengeluaran KWSP RM10,000 – RM50,000 dibenarkan dengan syarat-syarat tertentu. Pengeluaran KWSP bersyarat yang baru membolehkan pencarum memohon pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan.

Fasiliti Sokongan Akaun 2 (FSA2) merupakan program terbaharu yang membolehkan lebih 4 juta ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengakses simpanan KWSP mereka.

Untuk memudahkan anda menguruskan kewangan anda, FSA2 menawarkan anda pilihan untuk mengeluarkan wang dari akaun KWSP anda. Anda boleh mengeluarkan sebanyak minimum RM3,000 dan maksimum RM50,000 mengikut keperluan anda.

Pengeluaran KWSP RM10,000 FSA2

Untuk membantu ahli KWSP mendapatkan pinjaman peribadi daripada bank, FSA2 membolehkan ahli KWSP membuat permohonan awal untuk Pengeluaran Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun.

Untuk mendapatkan pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan, ahli boleh menggunakan simpanan dalam akaun 2. Bayaran pengeluaran akan dibuat terus kepada institusi perbankan apabila ahli mencapai umur pengeluaran yang dipilih, iaitu antara 50 hingga 55 tahun.

Ahli perlu mematuhi syarat pembayaran ansuran bulanan yang telah ditetapkan oleh institusi perbankan, tanpa sebarang kelewatan atau kecuaian.

Pengeluaran KWSP RM10,000 – RM50,000

Cara Membuat Permohonan Pengeluaran KWSP RM10000

Untuk membuat permohonan secara dalam talian, ahli perlu mengikuti 3 langkah utama berikut:

  • Langkah 1: Untuk mengetahui sama ada anda layak untuk mengeluarkan simpanan Akaun 2 KWSP, anda boleh membuat semakan awal melalui portal institusi perbankan yang terlibat.
  • Langkah 2: Untuk memohon pembiayaan peribadi, sila layari portal institusi perbankan yang berkenaan dan ikuti langkah-langkah yang diberikan. Pastikan anda mematuhi terma dan syarat yang ditetapkan oleh institusi perbankan sebelum menandatangani perjanjian pembiayaan.
  • Langkah 3: Mengemukakan permohonan awal Pengeluaran Bersyarat Umur 50 Tahun atau 55 Tahun dengan KWSP melalui portal institusi perbankan, berdasarkan amaun pembiayaan peribadi yang telah diluluskan oleh institusi perbankan berkenaan.

Syarat Pengeluaran KWSP

Untuk membuat pengeluaran KWSP, anda perlu memenuhi syarat-syarat berikut:

  • Ahli KWSP yang berumur kurang daripada 55 tahun boleh memohon untuk menyertai program ini.
  • Merupakan seorang Warganegara Malaysia
  • Anda hanya boleh memohon sekali untuk perkhidmatan ini.
  • Saya ingin memaklumkan bahawa permohonan yang telah mendapat kelulusan tidak boleh ditarik balik.
  • Untuk memastikan kewangan anda terjamin, anda perlu menyimpan sekurang-kurangnya RM3,000 dalam akaun 2 KWSP anda.
  • Amaun maksimum bagi pengeluaran bersyarat tidak melebihi RM50,000 dalam akaun 2 (tertakluk kepada amaun pembiayaan peribadi yang diluluskan oleh institusi perbankan)
Syarat Pengeluaran KWSP RM10,000 – RM50,000

Ahli juga boleh mendapat manfaat daripada nasihat kewangan profesional daripada Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP, AKPK atau perunding kewangan bank sepanjang tempoh pembiayaan, sekiranya diperlukan.

Amaun Kelayakan Pengeluaran KWSP

Untuk makluman, simpanan Akaun 2 boleh digunakan untuk tujuan pengeluaran tertentu. Berikut adalah senarai pengeluaran yang dibenarkan dan amaun maksimum yang boleh dikeluarkan daripada Akaun 2:

PENGELUARAN SEHINGGA RM50,000

Jumlah pembiayaan minimum sebanyak RM3,000 dan maksimum RM50,000 tertakluk kepada baki simpanan di dalam Akaun 2 KWSP

Untuk memohon pembiayaan, anda perlu mempunyai baki simpanan sekurang-kurangnya RM3,000 dan tidak melebihi RM50,000 di dalam Akaun 2 KWSP. Jumlah pembiayaan yang diluluskan adalah tertakluk kepada terma dan syarat yang ditetapkan oleh pihak bank.

Pembiayaan ini tidak bercanggah dengan peruntukan Akta KWSP kerana jumlah caruman dalam Akaun 2 hanya berfungsi sebagai sokongan.

Menurut data terkini, jumlah ahli KWSP yang berusia 40 hingga 55 tahun dan mempunyai baki akaun 1 kurang daripada RM10,000 adalah 1.89 juta orang, iaitu 38% daripada keseluruhan ahli dalam kumpulan umur tersebut. Ini menunjukkan bahawa ramai ahli KWSP yang menghadapi masalah kewangan akibat pandemik COVID-19.

Oleh sebab itu, penting untuk membina semula tabungan bagi kumpulan ini agar mempunyai simpanan mencukupi untuk hari tua nanti.

Maklumat Lanjut

Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai FSA2, anda boleh menghubungi kami melalui saluran-saluran ini:

Ahli boleh melawat https://fsa2.kwsp.gov.my untuk menyemak kelayakan dan soalan-soalan lazim berserta jawapan berkenaan fasiliti ini.

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.

1 thought on “Pengeluaran KWSP RM10,000 – RM50,000 Dibenarkan”

  1. Pembiayaan melalui babk ini bukan meringankan beban, sebaliknya menyusahkan rakyat..lebih pada anoaya rakyat.. itulah bila dah ada kuasa, bukannya menyenangkan, jawablah di akhirat nanti

Comments are closed.

Scroll to Top