Bayaran Bantuan Khas Aidilfitri Dibayar 14 April Ini

Bayaran Bantuan Khas Aidilfitri (BKKA) 2023 kepada penerima yang layak yang diawalkan bermula 14 April 2023 ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Zukapuri Mohamad memaklumkan melalui surat rasmi pada Isnin bahawa pertukaran tarikh itu dibuat sebagai pertimbangan untuk membantu meringankan beban penjawat awam dan pesara kerajaan membuat persiapan untuk sambutan itu dalam masa terdekat.

“Adalah baik untuk mengetahui bahawa kerajaan telah bersetuju untuk menukar tarikh pembayaran BKKA 2023 dari 17 April 2023 kepada 14 April 2023 kepada penjawat awam dan pesara kerajaan sebagai pertimbangan untuk membantu meringankan beban kakitangan kerajaan persekutuan dan pesara yang bersiap sedia bekalan musim perayaan.

“Arahan itu akan dipanjangkan kepada semua perkhidmatan awam negeri, badan berkanun dan pihak berkuasa tempatan apabila diluluskan oleh pihak berkuasa berkaitan,” katanya dalam surat rasmi pada Isnin.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika membentangkan Bajet 2023 Februari tahun lepas berkata pemberian BKKA itu adalah sebagai ukuran keprihatinan kerajaan membantu penjawat awam membuat perancangan awal dan membuat persiapan menyambut Hari Raya.

BKKA adalah bantuan hari raya untuk berterima kasih kepada penjawat awam atas jasa dan pengorbanan mereka dalam berkhidmat kepada keluarga Malaysia.

Bayaran Bantuan Khas Aidilfitri dibayar 14 April 2023

Bantuan Khas Aidilfitri 2023

Bantuan Khas Kewangan Aidil Fitri Penjawat Awam merupakan bantuan hari raya untuk menghargai penjawat awam atas jasa dan pengorbanan mereka dalam berkhidmat kepada keluarga Malaysia.

Pengumuman pembiayaan khas Aidilfitri merupakan salah satu langkah yang diberi tumpuan kerajaan untuk membantu mereka membuat perancangan dan persiapan awal menyambut hari raya.

Kerajaan bersetuju beri Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri RM700 kepada semua penjawat awam Gred 56 ke bawah, termasuk lantikan kontrak. RM350 kepada pesara kerajaan.

Bayaran Bantuan Khas Aidilfitri

Bantuan Khas Kewangan Aidifitri 2023 akan disalurkan kepada penjawat awam yang layak pada April 2023.

Bayaran ini biasanya dikreditkan sekali dengan gaji/emolumen untuk bulan tersebut.

Gaji akan dibayar pada 17 April 2023, merujuk kepada jadual pembayaran gaji bulanan.

Bagaimanapun, kerajaan bersetuju untuk mengemukakan tarikh pembayaran Bantuan Khas Kewangan (BKKA) Hari Raya 2023 kepada penjawat awam dan pesara kerajaan kepada 14 April 2023.

Jumlah Bayaran Bantuan

Penjawat awam – Gred 56 dan ke bawah termasuk Pegawai Sambilan Harian, kakitangan di bawah skim Contract of Service,  serta lantikan di bawah MyStep : Bantuan Berjumlah RM700

Pesara Kerajaan : Bantuan berjumlah RM350 

Bantuan khas Aidilfitri 2023

Dalam Pekeliling: JPA.800-3/2/4(24) muka surat 2 memberitahu BKKA 2023 bahawa bayaran layak untuk dihantar kepada penerima berikut;

1. Penjawat awam dalam kumpulan pengurusan dan profesional serta kumpulan pentadbiran peringkat 561 dan ke bawah yang masih memegang jawatan pada 17 April 2023;
2. Penjawat awam yang layak dalam kumpulan pengurusan dan profesional serta kumpulan pelaksana ialah:
– PPegawai tetap, sementara dan Kontrak Perkhidmatan (COS);
– Pegawai yang bercuti gaji penuh;
– Pegawai bercuti separuh gaji;
– Pegawai yang bercuti tanpa gaji; dan
– Kakitangan yang dipinjamkan, termasuk agensi di mana pentadbiran gaji diasingkan.

Bantuan kewangan khas ini turut layak kepada :

1. Pegawai yang dilantik oleh MySTEP untuk berkhidmat pada 17 April 2023 dan dilantik pada 17 April 2023;

2. Guru sementara;

3. Pemandu bekerja sendiri untuk kader utama tahap B dan ke atas, dan kader berkelayakan gred khas Adan dan ke atas tetapi tidak dilengkapi pemandu dalam jabatan mereka; dan

4. Pemandu yang dilantik sendiri oleh anggota eksekutif serta hakim dan pesuruhjaya kehakiman.

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.

6 thoughts on “Bayaran Bantuan Khas Aidilfitri Dibayar 14 April Ini”

  1. Mohon bantuan kewangan sara hidup tidak bekerja selama 18 bulan dan mengalami sakit yg kronik utk rawatan susulan

Comments are closed.

Scroll to Top