Skip to content

PENGELUARAN KHAS KWSP MAKSIMUM RM30,000: Maklumat Terkini

Terbaru, memetik laporan Berita Harian, Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM) dan Pertubuhan Aktivis Rakyat Malaysia (Prorakyat) memberitahu bahawa, sekiranya pengeluaran ini dapat dilaksanakan, ianya tidak sama sekali menjejaskan dana KWSP.

KWSP sebelum ini mendedahkan bahawa ia terlepas peluang untuk mengembangkan aktiviti pelaburannya berikutan pengeluaran RM145 bilion oleh 8.1 juta ahlinya melalui empat siri kemudahan pengeluaran semasa pandemik Covid-19 iaitu i-Lestari, i-Sinar, i-Citra dan Pengeluaran Khas.

PENGELUARAN KHAS KWSP MAKSIMUM RM30,000

Prorakyat mencadang agar pengeluaran khas itu diluluskan berdasarkan syarat dan mengikut kaedah sama seperti dilaksanakan sebelum ini.

Tuntutan pengeluaran RM 10,000 hingga RM 30,000 secara one-off tidak akan menganggu pelabur KWSP dan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim diminta untuk mempertimbangan pengeluaran khas KWSP ini.

Pengeluran khas kwsp

KESEMPITAN HIDUP PERLU DIUTAMAKAN

Presiden 40M, Encik Roslan Mohd Arif berkata pengeluaran tersebut seharusnya dibenarkan kerana ia membabitkan simpanan milik pencarum sendiri dan mereka sedar tabungan masa depan susut.

Tambah beliau, dengan kesempitan hidup mungkin ada antara pencarum tidak sempat menikmati persaraan hari tua, memandang pada masa sekarang jumlah yang terkesan semakin ramai.

“Justeru mengapa KWSP sukar membenarkan pengeluaran sedangkan berjuta pencarum terus melabur dalam dana persaraan itu dan kenapa terus mempertikai soal pengeluaran (saki baki simpanan), sedangkan mereka benar-benar memerlukannya.”

ALTERNATIF LAIN

Pertubuhan itu juga menyebut beberapa alternatif lain selain tuntutan pengeluaran khas ini, antaranya :

  • Kerajaan perlu mengeluarkan dana hingga beri dana RM1,000 kepada pencarum memerlukan atau menaikkan kadar bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM350 kepada sekurang-kurangnya RM800 atau RM1,000 sebulan.
  • Hasil cukai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) seperti kerajaan luar seperti United Kingdom, Australia yang bantu rakyatnya mengatasi isu kelangsungan hidup.

Susulan daripada empat siri pengeluaran sebelum ini, beberapa pihak terus menggesa kerajaan membenarkan pengeluaran simpanan KWSP antara RM10,000 hingga RM30,000 secara ‘one-off’ bagi meringankan kos sara hidup rakyat.

Mengulas lanjut, Presiden 4PM Rosland berkata, penjelasan KWSP yang tidak mahu membenarkan pengeluaran itu menunjukkan agensi itu seolah-olah mempunyai kepentingan tersembunyi, mengecewakan kerana tuntutan dibuat untuk mengeluarkan simpanan sendiri pencarum.

Tuntutan pengeluaran ‘one off’ RM10,000 hingga RM30,000 tidak akan mengganggu pelaburan KWSP dan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta masa untuk mempertimbangkan pengeluaran khas KWSP.

Sumber : Berita Harian, Bantuansemasa

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.

58 thoughts on “PENGELUARAN KHAS KWSP MAKSIMUM RM30,000: Maklumat Terkini”

  1. Magdalena Binti Gubin

    Patut pm dengar keluhan rakyat,kami sengat memarlukan pengaluaran ini untuk menabah baik keadaan hidup kami,pru 15 telah menjanjikan siapa menang dia la yang akan bantu rakyat untuk pengaluaran ini..tapi kenapa pm tak ingat…adakah pm nak rakyat terus susah,bantusn ini tak seberapa,knpa pm tak perihatin kami…tolong la beri kami peluang terakhit ini.

      1. Kami golongan b40 sangat memerlukan.hak untuk pencarum jangan di abaikan.bagi saja sebap itu duit yang layak untuk di tuntut.duit kami dan kami perlu.

    1. Sy Azmi sudah umur 47thn.nak mendapatkan kerja skrg susah kerana umur dan kesihatan.sudah 3thn lebih sy tak kerja.sy memohon kepada kerajaan Malaysia unk KWSP diluluskan segera.

    2. Mohd sufian bin abdul rahim

      Tolong kami.. kerajaan nak rakyat merompak atau mencuri ke? Mana kami nak dapat duit nak terus kn hidup ni.. duit kami sendiri pn tak boleh guna?

  2. kami mahu kan pergeluaraan kwsp duit kami untk kelangsung hidup tgh susah bil api air pun tak mmpu nak bayr baragan keperluha. pun makin meningkat pm pun sibuk dgn benda lain tolong rakyat la dulu asik2 berpolitik je keeja mya

    1. maznozee binti ngah

      tolong luluskan pengeluaran kwsp rm10000 sekali lagi. bagi yang tak pernah buat keluar duit tu lagi. termasuk saya. tolongla… duit tu amat diperlukan untuk sara hidup saya yang tak bekerja sekarang ini. mohon dipertimbangkan.

  3. ROSLAN BIN KARIM LAN

    Saya berharap kerajaan perpaduan meluluskan pengeluaran wang KWSP untuk meneruskan kelangsungan hidup

  4. TOLONG LULUSKAN KWSP KHAS 10K ..KAMI SEMUA AMAT MEMERLUKANNYA…TOLONGLAH
    HANYA UNTUK KALI YANG TERAKHIR INI… INSYAALLAH ANDA AKAN TERIMA LEBIH KEUTUNGAN LAGI LEPAS INI SEKIRANYA ANDA TAK ZALIMI KAMI SEMUA

    1. Sangat memerluakan cash ketika ini..suami dah 2 tahun strok..kos rawatan.

      Kelangsungan hidup
      Perlu kan wang dengan kada segera.
      Sebelum Ramadhaan
      Hari hari nak keluar duit pegi kerja.
      Kos makin meningkat.
      Sewa rumah sapa nak bantu bayar.
      Bukan tolong dah ni
      Tahap tinggi kesabaran menolong meloloong sendiri cari rezki…
      Kalau lah umur setakat itu je lagi menyusahkan orang yg kita tinggal kan..sape nak bantu..sape sape nak bantu..buntu bunuh diri tak selesai masalah..

      Pemimpin wajib pimpin umat ke arah kesejahteraan hidup yg seimbang..hak rakyat wajib selesaikan

      Pemimpin bukan calang2..pasti dia beri sebaiknya bagi dia senang di sana nanti.

      Kita pun harus berusaha doakan yg terbaik buat pemimpin agar dapat laksanakan AMANAH UNTUK RAKYAT YG DI PIMPIN.

      ROSAK PEMIMPIN..MAKA ROSAK LAH RAKYAT BANGSA, AGAMA, DAN NEGARA…

      OLEH ITU PEMIMPIN HARUS WAJIB LAKSANAKAN PIMPINAN AGAR RAKYAT BERSATU DAN MEMBANGUNKAN NEGARA TERCINTI MALAYSIA TANAH TUMPAH DARAH KU….

  5. Assalamualaikum wbt….. Saya berharap sangat agar duit KWSP saya sendiri dikeluarkan untuk menampung keperluan keluarga pelajaran anak2 bayar rumah kereta dan lain2 LG…. Bayaran pinjaman bank semakin naik… Dah 4 x naik . Kos sara hidup tinggi… Harga brg keperluan basah @ kering naik … Gaji bersih bawah rm3k…. Tolonglah wahai org berkepentingan dgr rintihan kami rakyat yang dlm keadaan tertekan kewangan….

    1. Utk makluman PM, selama ni hanya B40 saja menerima bantuan kerajaan sedangkn kami M40 juga turut menghadapi masalah yg sama terutama M40 yg limit gajinya lepas sedikit dari B40.PM tolong guna duit kami untul bantu kami.Semoga kerajaan Madani lebih kukuh dimasa depan jika pengeluaran ini diluluskn.Aamiin

  6. Mengenai penebusan Awal gcr 80 har atau 90 hri…masih juga tiade. Saye memohon bulan MEI 2022.higa hri ini tiade juga.pekeliling…teramat kecewa.dh isteri hilang kerja…semua bil.sewa rumah.makan..sye tanggung…sila lh ambik mklum PM..kita..perpaduan …

  7. Nape susah sgt nk bagi keluarkan duit sendiri. Kenapa kerajaan biarkan rakyat merayu mcm pengemis… Sedangkan kami cuma nk keluarkan duit kami sendiri. . Mengenai hari tua kami biarlah kami yg tanggung. Itu duit kami bukan semua ada pendapatan tetap. Bukan semua ada kerja tetap.. ank2 nk MKN nk sek nk bayar yuran kelengkapan sek… mana kami cari duit kami merayu pada kerajaan benarkan la kami keluarkan duit kami… Jangan buat kami mcm pengemis…

  8. Tolong lulus kan kwsp 2.0 kedai sudah tutup nak cari kerja pun tak dapat kerana umur dah 44 , anak lagi kecil nak sara buka sekolah nak pakai lagi suit beli pakaian,beg sekolah dan banyak lagi,lagi nak bayar bank loan otak pun stress setiap hari duit pun tak ada

  9. Tolong lulus kan kwsp 2.0 kelangsungan hidup kedai sudah gulung tikar diberhentikan kerja , cari kerja pun tak dapat umur dah lebih keluarga lagi nak sara otak pun stress setiap hari tak ada kerja dan duit

  10. Amir Rashid Bin Rakiman

    Pengeluaran kwsp 2.0 amat membantu saya untuk melangsaikan pinjaman peribadi saya yang membebankan saya buat masa sekarang ini di sebabkan pendapatan saya berkurangan yang begitu banyak .

  11. Saya sangat2 memerlukan pengeluaran 30k ini bagi menyelesaikan banyak benda Dan kami cuma mintak duit kami bukannya menjejaskan mana2 pibak pon, dalam situation sekarang belum tentu hidup lagi 20 tahun akan datang…

    1. Kalaw di bagi pilihan lebih baik aku menabung dengan ASB dari pada KWSP Sebap ASB kalaw kita dalam kesusahan kita boleh juga keluar kan sikit tabungan tu klw KWSP belom tentu kita nak dapat keluarkan. Yang kita dapat cuma 1001 alasan je .ni duit ASB aku pon dah nak surut sebab nak tampung kos sara hidup sekarang ni

  12. Sudah 4,5bln dah tak bayar pinjaman bank,, dulu bertiga sekrang bertmbh jadi 4, sya cuba merancang kewangan tapi kecundang,, ingin beri yg terbaik buat keluarga,,yang pasti sekarang sya sngt2 stressssssssssssssssssss.. bagilah sekali lagi pengeluaran bersasar , sya doakan kwsp bertambh2 rezeki..aminnn

  13. Assalamualaikum DSI….saya boleh diketogerikan M40 tp dgn kelangsungan hidup….dengan anak 5 org Kami amat memerlukan pengeluaran KWSP dengan Kos Sara hidup sekarang sgt tinggi. Dgn hutang bank…dimana OPR sudah sudah Naik amatlah membebankan. Pengeluaran KWSP ini dapat membantu untuk membayar tunggakan hutang loan bank dan juga dapat menstruktur balik kewangan Kami. Bulan march ni anak nak masuk sekolah …..nak menyambut puasa…..Dan nak Raya….Kami sgt2 memerlukan pengeluaran KWSP. Kami memohon supaya DSI meluluskan pengeluaran KWSP untuk Kali terakhir.

  14. Saya sangat2 memerlukan pengeluaran kwsp one-off ni kerana kesempitan hidup. Ayah sy penghidap kanser dan sy dah tak mampu utk bekerja kerana didiagnosis rheumanoid artiritis. Sy juga perlu sara 3 org anak yg masih bersekolah. Kos rawatan dan sara hidup skrg makin tinggi. Mohon sgt kerajaan luluskan pengeluaran ni utk sy byr hutang dan meneruskan kelangsungan hidup

  15. ABDUL MULTALIP BIN PONG

    Salam tuan? Kami pencarum KWSP mengharapkan bagi kategori pencurum yg masih aktif /berkerja yg hanya di benarkan keluarkan dari akaun 1 setakat 30% tu harap dibenarkan lah ikut kategori yg dibenarkan mengeluarkan rm10,000 hingga ke rm30,000 yg penting caruman tersebut masih ada lagi baki dalam akaun 1 dan 2,kami juga semuanya sama memerlukan kelangsungan hidup bukan sahaja dari segi makanan tetapi keperluan seperti tempat tinggal yakni rumah UTK kelangsungan tempat tinggal..Saya berharap PM baharu dpt menunaikan pengeluaran khas ini

  16. Minta pm sekarang tolong lha lulus ka..paham lha nasib kami nie org atas makin senang yg bawah makin susah pergi kerja pn xmkan urmm😖lepas duit minyak asyik tipu org ja ckp ganti posa pada hal duit lepas untuk minyk moto ja tiap hari letih cm nie hari2😓

  17. Mohd farid bin sihat

    Saya memang berharap agar pihak kerajaan dapat meluluskan pengeluaran kwsp bagi membantu mereka yang dalam keadaan yang kesusahan. Bagi saya tak rugi pun kalau setakat pengeluaran 10k hingga 30k tu. Duit tu pun nanti dapat juga menjana pendapatan negara. Kita pun x tahu apa akan terjadi pada masa depan nanti. Entah merasa ke tidak duit tu. Kalau dah tua pun tapi sakit pun x guna juga. Duit habis kat situ je. Kita x boleh menentu kan apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Rezeki tu semua ada lah milik Allah. Jadi saya memang berharap sangat lah agar pihak kerajaan dapat meluluskan pengeluaran duit kwsp tu nanti.

  18. saya berharap pihak kerajaan pertimbangkan apa yang di warwakan oleh ahli2 kwsp untuk pengeluaran wang off sebanyak rm10k,bagi menguarangkan beban yang tidak tertanggung

  19. Mohd Hafiz bin Abdul Jalal

    Haritu kata last, ni nak lagi. Memang bagi betis nak paha nitizen b40 ni. Ingatlah sikit duit caruman tu yang bahagian kita sikit je, yang majikan banyak. Itu pun sebab kerjaan punya akta. Kalau takde buat jangan haraplah Rakyat Malaysia ni nak menyimpan. Malulah sikit asyik nak meminta je, kesedaran simpan duit untuk kecemasan pun takde.

    1. Mohd Syukri bin salleh

      Saya berharap sngt la bleh keluarkan 30k..skrng ni..nk tngu 7 thn lagi apa bleh buat dgn 30k barang semua mahal inflasi pulak berapa?

      1. Sebenarnya mimangpun pehak kerajaan ada kepentingan diatas wang kwsp sebagai punca utk kerajaan pusing dan guna utk labur sbab itu kerajaan risau klu rakyat hendak kluarkan wang simpanan dlm kwsp,klu difikirkan apa masalah kerajaan tidk membenarkan wang kwsp utk dikeluarkan sedangkan wang tsb adalah hasil titik keringat pekerja semua…kenapa kerajaan menghalang agar wang dlm kwsp tidak dikeluarkan sbab kerajaan ada aginda,tapi apapun kerajaan harus berfikir rakyat tidk juga hendak kluarkan jika kita semua tidk mengelami tekanan kehidupan, dari masalah itulah maka rakyat memohon agar pehak kerajaan meluluskan pengeluaran wang simpanan di kwsp,harap PM terfikir apa situasi rakyat pada masa sekarang,mohonlah agar PM dapat meluluskan dlm masa terdekat mohon maaf,trima kasih.

  20. Hutang ah long makin bertambah…gaji makin kurang..duit simpanan sudah habis….duit yang tinggal hanya ada dlm kwsp… Tp xboleh nak kuarkan lg…nak tgu umur 50 masih berbaki 5 6 tahun..tu pun belum tentu sempat guna

  21. Kalau rasa nak terus jadi pmX baik dgr kata hati rakyat. Tunaikan hasrat rakyat utk keluarkan duit kwsp. Duit rakyat utk guna dlm kesusahan masa skrg. Utk masa depan kita fikir kemudian….

  22. Nik Aswadi hj nik Ramli

    Sy amat memerlukan duit kwsp ni
    Dh setahun berhenti kerja sbb sakit kini duit belanja harian pn dh xde… harap dpt kuar duit kwsp bersasar hutang pn dh bertambah

  23. Tolong lah kami B40… luluskan kwsp 2.0 minimun rm200 hingga rm30 k… bukan ape, macammana simpananyg tak sampai 10 k.. memang mahu keluarkan jugak… tolong lh kami. bukan setakat 10 k..

  24. Umur 53…. Dah x berkerja selama 2 Tahun…. 5 Tahun lepas Buat bypass Jantung… Perlu sgt2 Duit KWSP utk beli ubat ubatan dan modal utk berniaga…. Kerana Umur Saya Skrg susah utk dapatkan kerja…

  25. kami merayu pihak tuan untuk keluarkan minimum rm200 hingga 30 k… nk buat loan pun tak lepas dhn gaji yg tak seberapa… tolong pertimbangksn jumlah ini…

  26. Please let us withdraw our KWSP money.
    The inflation is getting worst and there are so many debt waiting to be paid.

  27. Harap pengeluaran One off 30k wang pencarum KWSP diluluskan kerana ramai rakyat sememangnya memerlukan untuk kelangsungan hidup keluarga. #PM DSAI harap pertimbangkan seterusnya meluluskan KWSP 30K….TQ

    1. Hari-2 Kwsp. Apa la susah sangat.. Loan bank 4bln.😇..keta nok kena tarik da😇… Roadtax da mati😇.. Rumah 5bln😇…3A persekolahan.. Tunggakan bil 4ang.da😇..perbelanjaan harian da tak mampu da..😭 Jap lagi sek. Pulak.. Hari2 bank talipon😇.. Loan kwn.. Loan family😇.. STR300.. Bkn tak bersyukur,buat Pbljn.Sek je😁.. Mana nk. Harap kan lagi.. Itu je yg ada.. #Kwsp. 😊Pakai dulu la 30k dari dsai.. BOLEH KE..
      Bank talipon……… Sudah
      Bagi notis…………. Sudah
      H.surat peguam….Sudah
      N.ambik T…………. Sudah
      B. Amaran………… Sudah
      Kena kan cas cas cas……. Sudah
      Str 300……………….Sudah
      KELULUSAN P. Kwsp.. #BELUM.😅
      Berbulan cerita kwsp ni tak selesai selesai😇… Berharap sangat mendapat kelulusan P. Kwsp 10k-30k (atau baru2 ni ada berita seluruhnya.. 200sje.T)😁
      (nk fikir kan masa depan pencarum.. Ini sudah PM k10. baru nk fikirkan😅) Fikirkan,😇 Boleh ke bantu kami 10-30k.
      A…BOLEH
      B…TIDAK BOLEH
      Kalau tak boleh bantu,🙏 TOLONG BANTU kami LULUS kan pengeluaran kwsp 10-30k ini. 2023.😇 Fikir fikir kan la jgn sembang je lebih..
      TERIMA KASIH 🤝

  28. Mohd nazrul hisyam bin Abdullah.

    Tolonglah luluskan pengeluaran kwsp 10k kerana saya nak buat modal perniagaan kecil kecilan untuk menampung kos sara hidup yng semakin tinggi….penat rasanya nak merayu pada pm kita ni…dsai…

  29. Hari-2 Kwsp. Apa la susah sangat.. Loan bank 4bln.😇..keta nok kena tarik da😇… Roadtax da mati😇.. Rumah 5bln😇…3A persekolahan.. Tunggakan bil 4ang.da😇..perbelanjaan harian da tak mampu da..😭 Jap lagi sek. Pulak.. Hari2 bank talipon😇.. Loan kwn.. Loan family😇.. STR300.. Bkn tak bersyukur,buat Pbljn.Sek je😁.. Mana nk. Harap kan lagi.. Itu je yg ada.. #Kwsp. 😊Pakai dulu la 30k dari dsai.. BOLEH KE..
    Bank talipon……… Sudah
    Bagi notis…………. Sudah
    H.surat peguam….Sudah
    N.ambik T…………. Sudah
    B. Amaran………… Sudah
    Kena kan cas cas cas……. Sudah
    Str 300……………….Sudah
    KELULUSAN P. Kwsp.. #BELUM.😅
    Berbulan cerita kwsp ni tak selesai selesai😇… Berharap sangat mendapat kelulusan P. Kwsp 10k-30k (atau baru2 ni ada berita seluruhnya.. 200sje.T)😁
    (nk fikir kan masa depan pencarum.. Ini sudah PM k10. baru nk fikirkan😅) Fikirkan,😇 Boleh ke bantu kami 10-30k.
    A…BOLEH
    B…TIDAK BOLEH
    Kalau tak boleh bantu,🙏 TOLONG BANTU kami LULUS kan pengeluaran kwsp 10-30k ini. 2023.😇 Fikir fikir kan la jgn sembang je lebih..
    TERIMA KASIH 🤝

  30. Assalamualaikum saya baru 6 bulan bekerja d pulau pinang, saya dapat panggilan nama saya akan di sinarai hitamkan atas kesalahan hutang motor tahun 2011 d Shah alam, saya buat laporan polis saya tidak pernah membeli motor d Shah alam. Selepas itu saya d tangkap polis atas kesalahan ada waran tangkap, tolong luluskan pengeluaran duit simpanan kwsp saya amat memerlukan dalam keadaan terdesak jika saya gagal membayar denda kepada kerajaan malaysia sebanyak Rm3000 bertarikh pada 6/3/2023 saya akan di penjarakan selama 5 tahun

    Tanggung
    # isteri dan anak ada 3 orang yang perlu saya bagi nafkah setiap bulan
    # Bayaran motor setiap bulan rm283

    Tolong pertimbangkan masalah saya hadapi ini

  31. Aku yang kebingungan..

    ” agensi itu seolah-olah mempunyai kepentingan tersembunyi,”. Dh lame terfikir sebegini.. standby nk bayar kos naik jet la tu untuk hujung tahun. Sb tahun 2024 tinggal Dh xbrapa bulan pon . hahahaha….Bg je la duit kami..bagi la kami hidup dengan aman dan mati dengan tenang.biar la kami habis kan sisa sisa hidup tanpa bebanan hutang yang terdahulu dan hutang yang akan mendatang. Siapa peduli Lau ko g pinjam Rm300 dapat Rm150. lebih tujuh hari terus jadi rm600. masuk hari ke 7 terus jadi rm750.. Gile ke apa. Ad siapa kesah kn ke.. x.. xde pon. Blum dengan ugutan ala2 thye long. Sebar dan aib kn maruah. Ad siapa fikir dan tahu ape situasi dan perasan ketika itu. Tekanan seperti apa ketika itu.. itu semua di lakukan kerana terpaksa tiada pilihan . Kerana tiada tangan yg dapat berpaut. Tidak salah kn mereka yg tidak menghulurkan tangan faham kerana mereka juga sama jua keadaan ny. Apa yang diharap kn sekarang hanya lah apa yg telah kami saku kan untuk diri sendiri. Ia nya bukan lah sekadar untuk di usia senja kami . Tetapi juga untuk kecemasan yg sma sekali tiada dlm fikiran.terasa diri terlalu terhimpit hingga fikir ini ke penghujung hidup..

  32. Aku yang kebingungan..

    Atau pon sy bg cadang Ad tak mana2 jawatan tertinggi dalam KWSP tu tolong saya langsaikan abg long nya duit.. rm700 lg balance. Sy cuma di beri tempoh sehingga pukul 4 petang esok.. untuk jelaskan.. buntu SGT2.
    Jika betul prihatin pls la bantu ..
    BSN 0199541100314952

  33. TERHARU DENGAR PM CAKAP KESIAN KAT PENCARUM BILA DAH TUA DUIT KWSP DAH TINGGAL SIKIT .. ADUHHH .. TERHARU YANG TERAMAT BILA BACA STATEMENT PM MALAYSIA YANG PERTAMA MEMIKIRKAN KEADAAN PENCARUM KETIKA MEREKA TUA DUIT TAKDE NAK MAKAN . ..
    CUMA PELIK JE , APA TUJUAN ADA JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT , RUMAH WARGA EMAS YANG KERAJAAN TUBUHKAN SELAMA INI .. KALAU SEMUA RAKYAT BANYAK DUIT KWSP MASA TUA .. SIAPA NAK ISI BORANG JKM , YANG NAK APPLY TINGGAL KAT RUMAH WARGA EMAS NANTI .. APA TUJUAN SEMUA BANTUAN TU KALAU BUKAN UNTUK BANTU PENCARUM YANG AKAN TUA TAPI DUIT TINGGAL SIKIT DALAM KWSP ..
    KE ADA UDANG DISEBALIK SELIMUT..

  34. TERHARU DENGAR PM CAKAP KESIAN KAT PENCARUM BILA DAH TUA DUIT KWSP DAH TINGGAL SIKIT .. ADUHHH .. TERHARU YANG TERAMAT BILA BACA STATEMENT PM MALAYSIA YANG PERTAMA MEMIKIRKAN KEADAAN PENCARUM KETIKA MEREKA TUA DUIT TAKDE NAK MAKAN . ..
    CUMA PELIK JE , APA TUJUAN ADA JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT , RUMAH WARGA EMAS YANG KERAJAAN TUBUHKAN SELAMA INI .. KALAU SEMUA RAKYAT BANYAK DUIT KWSP MASA TUA .. SIAPA NAK ISI BORANG JKM , YANG NAK APPLY TINGGAL KAT RUMAH WARGA EMAS NANTI .. APA TUJUAN SEMUA BANTUAN TU KALAU BUKAN UNTUK BANTU PENCARUM YANG AKAN TUA TAPI DUIT TINGGAL SIKIT DALAM KWSP ..
    KE ADA UDANG DISEBALIK SELIMUT..
    thee ,.hee he

  35. Tolong benarkan pengeluaran kwsp one off demi rakyat..
    Kalau Perdana Menteri betul2 mendengar keluhan rakyat dan nampak akan keadaan rakyat yg semakin terhimpit dgn masalah2 kewangan atas sbb2 ekonomi yg tidak menentu,atas sbb2 tertentu yg tidak blh dinafikan lagi,tolonglaahh benarkan pengeluaran kwsp one off ni demi rakyat..jangan sampai ada rakyat bunuh diri sbb kesempitan hidup yg sangat2 mendesak..
    Saya sebagai rakyat madani malaysia memohon agar Perdana Menteri yg dikasihi membenarkan pengeluaran kwsp one off sebelum hari raya nanti..
    Saya sebagai rakyat juga sangat memerlukan pengeluaran wang kwsp sbb saya tidak bekerja sudah dan kini surirumah sepenuh masa,fokus utk jaga anak2 di rumah,menjadi guru pada anak2..
    Dengan itu saya akhiri dengan ucapan jutaan terima kasih pada yg amat berhormat Perdana Menteri DS Anwar Ibrahim

  36. Saya tak nak duit KWSP dalam tangan cuma mahu bayar hutang yang bertimbun. Kalau nak bukti , boleh saya buktikan . Tolong bayarkan yang tetunggak auto debit terus ke kredit kad. Satu sen pun saya tak mahu untuk belanja. Sebab lepas bayar hutang la susah nak hidup.

    Bukan tanya orang lain cuma ambil apa yang patut.

    Lagipun , lepas bayar hutang bukannya tak payah kerja. Kerja continues. Lepas kerja bukannya tak contribute , still deduct lagi bulan bulan. Dlm 2 tahun dapat la balik duit tu dalam akaun 1 and 2 . So the issue is now what?

  37. Salam..
    saya ibu kepada 5 anak.. br2 ni bersalin.. suami x kije dh lama dan terpaksa berhenti kerja sebab kena jg isteri yg alahan teruk smpi x boleh berjalan…. dan kena jaga anak2 lain jugak.. sbb isteri dah x larat asik kena masuk hospital..
    baru2 ni saya bersalin… tiba3 kena ceaser… nk byr duit utk operate dgnn duit anak kena… baju pakaian anak semua kena mintak pinjam duit org…. terpaksa demi kelangsungan hidup dan nak jaga 5 org anak termasuk isteri x sehat lg.. duit KWSP tunggu daripada tahun lps ingat boleh membantu utk brg baby, kos isteri bersalin.. sewa rumh kereta sume. anak2 pulak kena tahan sbb lahir x cukup bulan…. paham2 la kena tgk hari2 pegi hospital sume tu kos.. Rakyat minta duit tu mgkin ada yg nk enjoy dan ada juga yg btul2 memerlukan.. jgn tgk dari segi pandangan rakyat enjoy saja. fikir utk rakyat yg btul2 susah.. apply sume bantuan x lepas. so nk apa lg yg boleh bantu….KWSP sendiri jela yg boleh ringankan beban…x kan nk minta sana sini…. org lama3 x suka… lg pun kt pun ada maruah.. cume terdesak sgt2 mmg kena pinjam juga. harap PM paham je la org yg menampung dan melangsung keterusan hidup masa skrg… bkn masa akan dtg.. ya.. masa akan dtg mmg perlu.. tp lebih memerlukan masa skrg..

  38. Anuar bin Zainuddin

    Saya Anuar mohon kerajaan lulus kan KWSP saya amat memerlukan merayu kepada PM ..selaku menteri kewangan.

  39. Syahrul bin Azzamir Bin Sulaiman

    Sy dah 44 thun..sy dah cari banyak kerja..disebabkan umur sy 44 tahun Dan sakit sy…sy mohon pergeluaran kwsp ..sebab nk berniaga dgn isteri sy..sy tak dapat kerja siapa nk bg nafkah dengan isteri sy..jadi sy nk duit kwsp sy..supaya sy dgn isteri sy boleh berniaga.. terima kasih

  40. Syahrul Azzamir Bin Sulaiman

    Sy dah 44 thun..sy dah cari banyak kerja..disebabkan umur sy 44 tahun Dan sakit sy…sy mohon pergeluaran kwsp ..sebab nk berniaga dgn isteri sy..sy tak dapat kerja siapa nk bg nafkah dengan isteri sy..jadi sy nk duit kwsp sy..supaya sy dgn isteri sy boleh berniaga.. terima kasih

Comments are closed.